مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 
 

در صورتی که شما علاقه به هلوی تازه، آبدار و خانگی دارید، کشت این درخت را در پاغچه ی منزل ایده ی خوبی است. در این جا برخی نکات و ترفندهای پرورش این درخت را آموزش می دهیم.
هلو میوه ای آبدار و خوشمزه بوده که طرفداران زیادی دارد. حتی اگر شما به میوه ی هلو علاقه ی چندانی ندارید، احتمالا از استفاده از این میوه در دسرها لذت خواهید برد. در صورتی که تمایل به استفاده از هلوی با کیفیت عالی دارید، می توانید این درخت را در حیات منزل خود پرورش دهید. علاوه بر آبدار بودن این میوه، این درختان دارای شکوفه های صورتی خود چشم انداز زیبایی دارند.
نکات و ترفندها
قبل از شروع به کاشت هر نوع درختی، ابتدا باید ارقام مناسب هلو را جهت کشت انتخاب کنید. درخت هلو دارای ارقام بسیاری بوده که دارای گوشت سفید هستند، در حالی که برخی از آن ها گوشت طلایی تولید می کنند.
بهترین رقم هلو جهت کشت گاردن گلد، Honey Babe، Cresthaven، رد هاون و آلبرتا می باشد. هر کدام از این ارقام دارای خواص منحصر به فردی هستند. هلوی البرتا دارای میوه هایی شیرین، آبدار و هسته دار می باشند، این میوه ها بزرگ بوده و به صورت خام مصرف می شود. رقم Honey Babe بسیار محبوب بوده و دارای رشد آهسته ای می باشد، اما میوه های این رقم خیلی زود می رسند. میوه های رقمHoney Babe دارای رنگ سبز، شیرین و محکمی بوده و طعم بسیار عالی دارند. رقم گاردن گلد دارای میوه های نرمی بوده و رنگ گوشت آن ها سفید یا طلایی می باشد و طعم فوق العاده دارند. رقم رد هاون درخت قوی بوده که گوشت میوه زرد کرمی و بزرگ می باشند. میوه ی رقم Cresthaven زرد طلایی با پوستی نرم می باشد.
بنابراین، ابتدا تصمیم بگیرید که تمایل به کاشت کدام یک از ارقام هلو در منزل را دارید. درختان هلو از طریق بذر رشد می کنند و سال های نسبتا زیادی طول کشیده تا به باردهی برسند. بنابراین بسیاری از باغدارن ترجیح می دهند که درختان جوان را از نهالستان ها خریداری کنند، چون این درختان بعد از یک تا دوسال کشت در حیاط منزل شروع به میوه دهی می کنند.
هنگامی که درختان جوان هستند، محلی را برای کشت آن ها انتخاب کنید که نور کامل خورشید را دریافت کند. سپس گودالی را حفر کرده که فضای کافی برای رشد ریشه ها را داشته باشد و گودال را با کمپوست پر کنید. سپس مخلوط مناسبی از خاک باغچه را به داخل گودال اضافه کرده و درخت را داخل گودال قرار داده و به آرامی ریشه ها را درون گودال پخش کنید. در نهایت گیاه را با خاک بپوشانید. به طور کامل گیاه تازه کشت شده را آبیاری کنید و در صورت نیاز مقدار بیشتری خاک اضافه کنید.
درخت را به طور منظم آبیاری کرده و پس از کاهش یک هفته تا ده روز بعد از کشت، کوددهی انجام دهید. سپس دوباره بعد از یک ماه دوباره عمل کوددهی انجام دهید. مقدار 8 اونس از کود با نسبت 10 – 10 – 10 را مطابق با دستورالعمل ذکر شده بر روی پاکت کود استفاده کنید. یک درخت هلوی 2 تا 3 ساله باید 4/3 پوند کود را در ماه های مه و مارس دریافت کند. در صورتی که درخت 4 ساله باشد، باید یک پوند کود را در ماه های مه و مارس دریافت کند. استفاده از این کودهاب اعث سلامت درخت و حفظ باردهی مناسب آن ها می گردد.
یکی از بیماری های رایج درخت هلو پیچیدگی برگ می باشد، که در این بیماری برگ ها به رنگ قرمز یا بنفش تغییر رنگ داده، از شکل طبیعی خود بیرون آمده و به حالت حلقه ای تغییر شکل می دهند. در صورتی که چنین بیماری را مشاهده کردید، در طول فصل پاییز هنگامی که تنها 10 درصد از برگ های درخت ظهور کرده اند و در طول بهار قبل از شروع توسعه ی جوانه ها از قارچ کش استفاده کنید. همچنین می توانید مقدار اضافی نیتروژن را از طریق کوددهی به درختان اعمال کرده که این کار به بازیابی سریع تر و حفظ قدرت درخت کمک می کند.
بنابراین با استفاده از نکات کشت بالا و دنبال کردن دستورالعمل های مراقبت صحیح به منظور حفظ سلامت درخت، در طی چند سال میوه ی خانگی، آبدار و شیرینی را خواهید داشت.